Studie ontwijkend gedrag

Daar zit je dan, aan een tafel vol mappen, formulieren en een inmiddels bruin gekleurde bananenschil. Op de dag waarop je eigenlijk met jezelf had af gesproken om ‘lekker te bloggen’ verzuip je in de schoolopdrachten. Want wat een feest is ’t toch ook om een examendossier aan te leggen. Heerlijk! Fantastisch, ik heb er geen woorden voor die kunnen omschrijven wat een gevoel dit alles in mijn opwekt.

Ik kan je wel zeggen dat ze een stuk minder positief zijn dan ik net uitsprak. Want voel ik me heerlijk? Voel ik me fantastisch? Nee, totaal niet. Ik voel me gesloopt, brak, kapot, leeg, moe en verveeld. Ik betrap mezelf als ik voor de twintigste keer mijn facebook timeline interessanter vind dat het maken van een reader over belastingen en fiscale regelingen binnen een horeca onderneming. Waarom is die timeline nou zoveel leuker dan het schrijven over een horeca onderneming. Dat is toch immers een deel van de door mij gekozen toekomst?

Ja! Ik wil dolgraag mijn diploma halen en heb daar alles voor over. Maar als mijn docenten dan ook eens een duidelijke opdracht neerzetten zou dat een hoop stress, verveling en chaos veroorzaken. In plaats van alleen neer te zetten: ‘maak een reader’ zou het heel fijn zijn als je weet wat er wordt verwacht van die reader.Moet het 3 pagina’s hebben (zover ben ik al, na twee uur keihard zwoegen) of moeten het er 40 zijn. Groot verschil! En dan nog ‘wat zijn de eisen’. Nee laten we dat ook maar niet noteren, dat zal de leerling vast kunnen waarderen.

NEEEE! Ik waardeer dat niet! Ik heb duidelijke richtlijnen nodig, ik ben een perfectionist en zonder richtlijnen eindig ik met een totaal boekwerk van 249 pagina’s prachtig geschreven teksten. Super leuk natuurlijk een boekwerk schrijven, maar als je dan uit eindelijk te horen krijgt dat je 245 pagina’s moet schrappen voel ik me steeds bozer worden. Want dat is wat er gaat gebeuren als ik nu verder huiswerk maak. Dan kan ik de helft weer gaan verwijderen en aanpassen en heb ik officieel weer een aantal uur van mijn leven vergooid.

Zo allen frustraties zijn er weer uit, is mijn blog toch nog een artikeltje rijker en heb ik weer 5 minuten kunnen genieten van mijn studie ontwijkende gedrag.

Studie ontwijkend gedrag? Nee, daar doe ik niet aan, ik ben een top student!

Geef een reactie

